ショックウェーブの可視化と運転支援への応用
Visualizing Microscopic Shockwave Propagation for Driver Assistance System
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216059
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.94-21
- 掲載ページ
- 1-4(Total 4 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 鈴木 宏典, 2) 藤原 翔 |
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著者(英) | 1) Hironori Suzuki, 2) Kakeru Fujiwara |
勤務先 | 1) 日本工業大学, 2) 日本工業大学大学院 |
勤務先(英) | 1) Nippon Institute of Technology, 2) Nippon Institute of Technology |
抄録 | 本研究では,追従走行時に発生するショックウェーブを可視化する技術を提案し,ショックウェーブの伝播の様子を実データにより検証する.ショックウェーブは,交通工学の分野で扱われる理論を追従走行する3台の車両に拡張して定義する.最後に,可視化されたショックウェーブの運転支援への活用方法も提案する. |
抄録(英) | Shockwave is propagated across the platooned vehicles and its speed is depending on the traffic situations. The invisible shockwave occasionally causes traffic flow instability and increases the risk of rear-end collision in high density traffic. This paper attempts to visualize this invisible shockwave and proposes a driving assistance measure to mitigate the rear-end collision risk. The shockwave theory is originally proposed in the field of traffic engineering and extended in this paper for three vehicles in car-following. The proposed approach is successful in visualizing the shockwave clearly and is expected to have a potential for the driving assistance measures. 翻訳 |