リスク最小化制御実行中の車線変更時の安全性に関する実験的考察
Experimental Study of Safety of a Lane Change during Execution of Minimum Risk Manoeuvre
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216062
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.94-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 児島 亨, 2) 岩瀬 常利 |
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著者(英) | 1) Toru Kojima, 2) Tsunetoshi Iwase |
勤務先 | 1) 自動車技術総合機構, 2) 自動車技術総合機構 |
勤務先(英) | 1) NALTEC, 2) NALTEC |
抄録 | 本研究では,高速道路を走行中の自動運転車が危険最小化制御を開始後に第二車線から第一車線へ車線変更し,車線内で停止する場面において,車線変更と減速の条件を複数設定し,後方車両の運転行動を評価する実験をドライビングシミュレータを用いて行った.実験結果から,より安全な車線変更とするための重要な点を考察した. |
抄録(英) | In this study, an automated driving vehicle which is running on a highway starts the function of Minimum Risk Manoeuvre, and changes a lane from the second lane to the first lane. In this scenario, plural conditions of lane change and deceleration were prepared, and driving behavior of the driver in the vehicle behind the automated driving vehicle was evaluated by using the driving simulator. And then, important items for safer lane changes were considered. 翻訳 |