コンター法による高周波焼入れシャフト内部残留応力測定と曲げ矯正に伴う残留応力緩和挙動解析
Residual Stress Measurement of Quenching Induction Hardened Axle Shaft by Contour Method and Numerical Analysis of Residual Stress Relaxation Behavior Induced by Bending Correction Process
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216151
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.114-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 槙本 哲平, 2) 岡野 成威, 3) 橋本 匡史, 4) 川原 正明, 5) 望月 正人 |
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著者(英) | 1) Teppei Makimoto, 2) Shigetaka Okano, 3) Tadafumi Hashimoto, 4) Masaaki Kawahara, 5) Masahito Mochizuki |
勤務先 | 1) 大阪大学大学院, 2) 大阪大学大学院, 3) 橋本鉄工, 4) 日野自動車, 5) 大阪大学大学院 |
勤務先(英) | 1) Osaka University, 2) Osaka University, 3) Hashimoto Iron Works, 4) Hino Motors, 5) Osaka University |
抄録 | コンター法によって高周波焼入れシャフトの内部残留応力を測定し,それを考慮した曲げ矯正プロセスのシミュレーションシステムを構築した.これを利用することで,曲げ矯正時の残留応力緩和挙動に及ぼす諸因子の影響を定量的に評価した上で,残留応力緩和挙動を予測できる統一的パラメータを見出し,その有用性を検証した. |
抄録(英) | We measured the internal residual stress of quenching induction hardened axle shaft by the contour method, and then constructed a simulation system for the bending correction process by considering the existing residual stress. With the constructed simulation technique system, we quantitatively evaluated the effects of various factors on the residual stress relaxation behavior during bending correction, and proposed a unified parameter that can predict the residual stress relaxation behavior. Finally, we experimentally validated the availability of proposed unified parameter for controlling the residual stress relaxation behavior of the induction hardened axle shaft induced by bending correction process. 翻訳 |