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一時停止交差点における出会い頭事故防止のHMI研究

HMI Study on Encounter Head Traffic Accident Prevention in Stop Intersections

書誌事項

著者1) 原田 あすか, 2) 金森 等, 3) 木村 賢治, 4) 吉原 佑器, 5) Nihan Karatas, 6) 田中 貴紘
著者(英)1) Asuka Harada, 2) Hitoshi Kanamori, 3) Kenji Kimura, 4) Yuki Yoshihara, 5) Nihan Karatas, 6) Takahiro Tanaka
勤務先1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) 名古屋大学, 4) 名古屋大学, 5) 名古屋大学, 6) 名古屋大学
勤務先(英)1) Nagoya University, 2) Nagoya University, 3) Nagoya University, 4) Nagoya University, 5) Nagoya University, 6) Nagoya University
抄録出会い頭事故の原因はその大半が安全不確認などの認知エラー言われている.本研究ではドライバの安全な運転行動への変容を狙い,一時停止情報や交差車両情報の提示が運転行動に与える影響を調査した.その結果,情報提示の有無やタイミングにより交差点手前での減速度や交差道路へのはみ出し量に効果があることを確認した.
抄録(英)The cause of encounter head accidents is said to be cognitive errors such as safety failure. In this study, we aim to transform drivers into safe driving behavior. The effect of the presentation of pause information and cross vehicle information on driving behavior was investigated. As a result, it was confirmed that the speed reduction in front of the intersection and the sticking amount to the cross road were effective depending on the presence of information-giving and the timing of presented information.

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