乗員頭部揺動を抑制するヘッドレストによる車酔いの低減
Effects of a Headrest with Support to Suppress Head Motion on Reduction of Carsickness
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216281
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.142-21
- 掲載ページ
- 1-5(Total 5 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 鈴木 浩介, 2) 加藤 和人, 3) 本田 親典 |
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著者(英) | 1) Kousuke Suzuki, 2) Kazuhito Kato, 3) Chikanori Honda |
勤務先 | 1) 日本発条, 2) 日本発条, 3) 日本発条 |
勤務先(英) | 1) NHK Spring, 2) NHK Spring, 3) NHK Spring |
抄録 | 自動運転時に増加が懸念されている車酔いの低減のため,乗員頭部動を抑制する後頭骨支持ヘッドレスト(OBS)を開発した.ミニバン後席の乗員によるヘッドレスト違いでの車酔い実走評価の結果,ノーマル品に対してOBSでは頭部の左右・ロール動が大幅に低減し,車酔いの評点が40%以上低下することが明らかになった. |
抄録(英) | There are growing concerns about increasing carsickness in a self-driving car as drivers perform non-driving tasks during autonomous driving. It would appear that reducing motion of the head where the vestibular and the visual systems locate effectively reduces carsickness. Hence, we developed a novel headrest with occipital bone support (OBS) that could suppress passenger’ head motion and examined its effectiveness in the second-row seat of a minivan. The results showed that the OBS significantly reduced the head motion in the lateral and roll direction and also reduced the subjective illness ratings by more than 40% compared to a normal headrest. 翻訳 |