リジッドサスペンションの発進時におけるばね下振動解析
Analysis of Unsprung Mass Vibration of Rigid Suspension during Vehicle Starting
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20225026
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.6-22
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2022年春季大会
書誌事項
著者 | 1) 香村 伸吾, 2) 松田 修明 |
---|---|
著者(英) | 1) Shingo Koumura, 2) Shumei Matsuda |
勤務先 | 1) トヨタ自動車, 2) トヨタ自動車 |
勤務先(英) | 1) Toyota Motor, 2) Toyota Motor |
抄録 | 車両発進時に発生するばね下振動は駆動系とサスペンション系の連成を考慮する必要がある。本研究では側面視のサスペンション、タイヤモデルに駆動系の剛性・慣性を考慮した力学モデルを構築し、実際の振動現象を再現することを確認、更にサスペンション上下共振と駆動系の共振との関係から不安定となる条件を明らかにした。 |
抄録(英) | It is necessary to consider the coupling between the power train system and suspension system for the unsprung mass vibration that occurs when the vehicle starts. In this study, we constructed a dynamic model that takes into account the stiffness and inertia of the power train system in the suspension and tire models, and confirmed that the model reproduces the actual vibration phenomenon. Furthermore, we clarified the conditions for instability based on the relationship between the suspension vertical resonance and the power train system resonance. 翻訳 |