合流車両に配慮した本線車両のモデル予測型車速制御
Model Predictive Vehicle Speed Control for Mainlane Vehicles Considering Merging Vehicles
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20225037
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.9-22
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2022年春季大会
書誌事項
著者 | 1) 寺野 玲央, 2) 本田 康平, 3) 奥田 裕之, 4) 鈴木 達也 |
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著者(英) | 1) Reo Terano, 2) Kohei Honda, 3) Hiroyuki Okuda, 4) Tatsuya Suzuki |
勤務先 | 1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) 名古屋大学, 4) 名古屋大学 |
勤務先(英) | 1) Nagoya University, 2) Nagoya University, 3) Nagoya University, 4) Nagoya University |
抄録 | 手動運転車が走行する状況下では,自動運転車は特別な通信を用いず他車との合意形成を行うことが望ましい.本研究では合流における被合流車両を制御対象とし,判断エントロピーと呼ばれる指標を導入することで手動運転合流車両との合意形成をスムーズに達成する速度制御手法の提案とシミュレーションによる検証を行う. |
抄録(英) | This paper presents a speed control method for the autonomous driving vehicle on the main lane to be considerate with the manual driven surrounding vehicles at the merging. In the proposed method, the quantitative measure called decision entropy is taken into account in the cost function of the model predictive control framework to make consensus with surrounding drivers quickly. This proposed method is verified by simulation in this paper. 翻訳 |