自動車乗員の制御時に関する身体挙動のパターン分類
The Pattern Classification of Body Behavior during Autonomous Driving
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20226229
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.133-22
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2022年秋季大会
書誌事項
著者 | 1) 西村 信哉, 2) 竹原 昭一郎, 3) 宮尾 太郎, 4) 松岡 正憲, 5) 西澤 幸男 |
---|---|
著者(英) | 1) Shinya Nishimura, 2) Shoichiro Takehara, 3) Taro Miyao, 4) Masanori Matsuoka, 5) Yukio Nishizawa |
勤務先 | 1) 上智大学大学院, 2) 上智大学, 3) 上智大学大学院, 4) アドヴィックス, 5) アドヴィックス |
勤務先(英) | 1) Sophia University, 2) Sophia University, 3) Sophia University, 4) Advics, 5) Advics |
抄録 | 自動運転機能がユーザに広く受け入れられる為には,安心で快適な車両挙動を実現する必要がある.本研究では自動運転時の制動を対象に,人間の感性と姿勢保持動作の関係解明を目指す.本報では,体幹部と頭部の運動に着目し,パターン分類を行った.その結果,制動時に人間が行う運動制御は4つの群に分けることができた. |
抄録(英) | In order to autonomous driving technology to be widely accepted by users, sensory of security and comfortable behavior of vehicle is required. In this research, we aim to elucidate the relationship between human sensitivity and posture holding motion by targeting braking during autonomous driving. In this report, we focused on the movement of the trunk and head and classified the pattern. As a result, the motion control performed by humans during braking could be divided into four groups. 翻訳 |