車間距離制御使用時の減速操作がドライバの前方衝突事故回避行動に与える影響の解析
Analysis on Influence of Deceleration Generated by Adaptive Cruise Control on Driver Forward Collision Accident-avoidance Behavior
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20246329
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.155-24
- 掲載ページ
- 1-5(Total 5 p)
- 発行年月
- 2024年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2024年秋季大会
書誌事項
著者 | 1) 新井 乃理花, 2) 辻出 翔之介, 3) 藤波 洋平, 4) Raksincharoensak Pongsathorn, 5) 菅谷 文男, 6) 沖田 敏宣, 7) 井上 慎太郎, 8) 上地 正昭 |
---|---|
著者(英) | 1) Norika Arai, 2) Shounosuke Tsujiide, 3) Yohei Fujinami, 4) Raksincharoensak Pongsathorn, 5) Fumio Sugaya, 6) Toshinori Okita, 7) Shintaro Inoue, 8) Masaaki Uechi |
勤務先 | 1) 東京農工大学, 2) 東京農工大学, 3) 東京農工大学, 4) 東京農工大学, 5) トヨタ自動車, 6) トヨタ自動車, 7) トヨタ自動車, 8) トヨタ自動車 |
勤務先(英) | 1) Tokyo University of Agriculture and Technology, 2) Tokyo University of Agriculture and Technology, 3) Tokyo University of Agriculture and Technology, 4) Tokyo University of Agriculture and Technology, 5) Toyota Motor, 6) Toyota Motor, 7) Toyota Motor, 8) Toyota Motor |
抄録 | ACCは利便性向上のための安全運転支援系である.過信したドライバは二次タスクを行ったにもかかわらず,ACC使用時に衝突事故率が減少すると報告されている.本講演では二次タスクを行っている最中に,ACCによって発生した緩減速がドライバの回避行動に与える影響及び衝突リスク低減効果について解析したので報告する. |
抄録(英) | Adaptive Cruise Control (ACC) is designed for enhancing driving convenience. It is reported that the use of ACC reduces the collision rate on highways even though drivers who overtrust the system conduct secondary task during driving. This paper describes the analysis on the influence of deceleration generated by ACC on the driver avoidance maneuver and the collision risk reduction effect in the driving situation that drivers are conducting secondary task. 翻訳 |