非線形計画法を用いた自動運転車の最適軌道計算とその追従
Optimal Trajectory Calculation for Autonomous Vehicle Based on Nonlinear Programming and Trajectory Tracking
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20214691
- 文献・情報種別
- シンポジウムテキスト
No.03-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- JSAE 2021年度シンポジウム
書誌事項
著者 | 1) 伊庭 達哉, 2) 上野 健太郎 |
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著者(英) | 1) Tatsuya Iba, 2) Kentarou Ueno |
勤務先 | 1) 日立 Astemo, 2) 日立 Astemo |
勤務先(英) | 1) Hitachi Astemo, 2) Hitachi Astemo |
抄録 | 自動運転による車両運動を快適にするためには、適切な軌道設計と正確な軌道追従制御が重要である。本稿では、非線形計画法を用いて、加速度や Jerk を抑えた最適な軌道を設計する手法と、車両やアクチュエータの遅れを補償しつつ、計画した軌道へ正確に追従する車両制御を説明する。これらは、実車実験により有効性を確認する。 |
抄録(英) | Optimal trajectory planning and precise trajectory tracking are important to make vehicle dynamics comfort. In this paper, we propose the trajectory planning method which manages vehicle acceleration and jerk as small as possible by nonlinear programming, and the vehicle control method which tracks planned trajectory precisely while compensating delay of vehicle and actuators. We assess the effectiveness of the method by simulation and vehicle experiment. 翻訳 |