主軸受粗さ接触がディーゼルエンジンの燃焼起因振動に与える影響
The influence of main-bearing asperity-contact on combustion-induced vibration of a diesel engine.
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20214822
- 文献・情報種別
- シンポジウムテキスト
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 12月
- 出版社
- (公社)自動車技術会 & (一社)機械学会
- 言語
- 日本語
書誌事項
著者 | 1) 小口 瞳史, 2) 荻山 彪吾, 3) 三上 真人 |
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著者(英) | 1) Hitoshi Oguchi, 2) Hyugo Ogiyama, 3) Masato Mikami |
勤務先 | 1) 山口大学大学院, 2) 山口大学大学院, 3) 山口大学大学院 |
勤務先(英) | 1) Graduate School of Yamaguchi University, 2) Graduate School of Yamaguchi University, 3) Graduate School of Yamaguchi University |
抄録 | ディーゼルエンジンにおいて,燃焼衝撃の伝達経路である主軸受では燃焼衝撃によって粗さ接触が生じることがあるが,エンジンオイル粘度を低下させるとこの粗さ接触圧力が大きくなる.粗さ接触圧力の有無によって燃焼起因振動の伝達特性,減衰特性が変化することが筆者らの研究によって示唆されているため,エンジンオイル粘度によって変化する主軸受粗さ接触が燃焼起因振動に与える影響についてシミュレーションによって解析した. |
抄録(英) | We investigated the influence of main-bearing asperity contact on combustion-induced vibration of a diesel engine by simulation. Main findings are as follows: As the viscosity of engine oil is increased, the asperity-contact pressure for a main bearing decreases and thus both vibration-transmission efficiency and decay rate decrease. The contribution of vibration-transmission efficiency to the engine outer-surface vibration is bigger than that of decay rate and thus the engine outer-surface vibration becomes small. Both asperity-contact pressure and oil-film pressure become small if the partial contact to the main bearing by crank-shaft elastic deformation is reduced by properly changing the main-bearing angle. As in the case of an increase in the oil viscosity, both vibration transmission efficiency and decay rate become low, leading to a decrease in the engine outer-surface vibration. 翻訳 |