空港案内ロボットシステムの開発とデザイン
Development and Styling Design of Airport Guide Robot System
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献・情報種別
- Honda R&D Technical Review
Vol.33 No.1
- 掲載ページ
- 1-8(Total 8 p)
- 発行年月
- 2021年 3月
- 出版社
- その他・不明
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | Technical Papers and Explanation 翻訳 |
著者 | 1) 斉藤 陽子 |
著者(英) | 1) Yoko SAITO |
勤務先 | 1) 本田技術研究所 |
勤務先(英) | 1) Honda R&D |
抄録 | 「人と共存,協調して社会の中で役に立つロボット」の実現を目指し,人々が行きかう公共空間の一つである空港施設内で案内サービスを行うロボットシステム開発において,コンセプトを「つき添う羅針盤」と定めた.空港関係者,Honda所員の家族へのアンケート調査を実施し,生の声を聞き潜在的な要望を探りながらデザインを熟成させた.開発の進捗に連動した駆動機構の改良や各種センサ類の成立性を精査し,モックアップや試作機を経て受付ロボットと誘導ロボットを親しみやすく機能的なデザインとして具現化した.お客様が戸惑うことなく利用できるインタフェースと,空港利用者で混雑する環境でも人と同じように誘導移動できる技術を開発し,コンセプトに沿ったサービス提供の可能性を空港施設実地にて検証した. |
抄録(英) | In an effort to create “a robot that coexists and cooperates with people and performs useful functions in society,” the concept of a “Compass to Accompany” was formulated during the development of a robot system to provide a guide service inside an airport facility as one public space in which individuals are coming and going. A questionnaire was administered to airport staff and to families of Honda employees, and a design was brought to fruition that entails identifying a potential request while listening to a live voice. Thorough consideration was given to enhancements to driving mechanisms and to the feasibility of various types of sensors associated with advancements in development; mockups and prototypes were obtained; and reception and guide robots were realized as easy to talk to, functional designs.Development efforts yielded an interface that guests can use without confusion and a feature capable of performing guided movement in the same manner as a human, even in an environment crowded with pedestrians, confirming the potential of offering a service consistent with this concept in an actual airport setting. 翻訳 |