運転支援におけるハンズオフ機能による運転負担軽減の有効性評価
Eff ectiveness of Driver’s Workload Reduction by Hands-off Functionin Driver Assistance System
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20224337
- 文献・情報種別
- 会誌「自動車技術」
Vol.76 No.6
- 掲載ページ
- 110-115(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 6月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | ホットトピックス |
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カテゴリ(英) | Hot Topics 翻訳 |
著者 | 1) 塚田 竹美, 2) 戸田 明祐, 3) 石川 峻也, 4) 藤木 有司, 5) 石橋 基範 |
著者(英) | 1) Takemi Tsukada, 2) Akihiro Toda, 3) Shunya Ishikawa, 4) Yuji Fujiki, 5) Motonori Ishibashi |
勤務先 | 1) 本田技研工業, 2) 本田技研工業, 3) 本田技研工業, 4) 本田技研工業, 5) 日本大学 |
抄録 | 運転支援のハンズオフ機能により,ドライバの認知から操作に至る一連の負担軽減効果が見込まれる.本研究ではハンズオフ機能の有効性を高速道路での実車走行により検討した.その結果,疲労感や作業負荷,心拍変動指標,筋活動の面から効果を示すとともに,運転支援における負担要因と構造,各要因の寄与を明らかにした. |
抄録(英) | Hands-off function of driver assistance system is expected to have an effect on driver’s workload reduction of cognition, judgement and operation. In this study, effectiveness of the hands-off function was examined through a field test of highway driving. The experiment revealed the effectiveness from the aspect of driver’s subjective fatigue and effort, heart rate variability as an index for mental workload, and muscular activity as an index for physical workload. Furthermore,in the use of driver assistance system, a model of workload factors and their structure was shown, which included contribution ratio of each factor. 翻訳 |