車両空調用小型扁平送風機の開発
Development of Compact and Flat Blower Fan for HVAC
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20234622
- 文献・情報種別
- 会誌「自動車技術」
Vol.77 No.11
- 掲載ページ
- 98-103(Total 6 p)
- 発行年月
- 2023年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | ホットトピックス |
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カテゴリ(英) | Hot Topics 翻訳 |
著者 | 1) 山岡 潤, 2) 石井 文也, 3) 安田 真範 |
著者(英) | 1) Jun Yamaoka, 2) Fumiya Ishii, 3) Masanori Yasuda |
勤務先 | 1) デンソー, 2) デンソー, 3) SOKEN |
抄録 | 自動車の電動化に伴い、キャビンは先進的なデザインへ、部品は省電力化を目指す。HVACは、セミセンタからフルセンタ配置へ転換。そのため送風機は、扁平、高効率なターボファンへ刷新したが騒音が課題であり、翼間流れを可視化し原因を同定、非定常CFDを用い剥離流れを制御。結果、送風機体格▲40%、騒音▲2dB、電力▲30%を実現。 |
抄録(英) | With the electrification of automobiles, cabins have evolved into advanced interior designs, and the energy of vehicle components has been minimized. HVAC has redesigned its traditional semi-center layout to come up with a full-center layout. To realize this HVAC, a turbo fan was adopted. In order to solve the problem of noise, the noise source was identified by visualizing the actual rotating fan blade flow, and the flow separation in the blade was controlled using unsteady CFD. As a result, the blower volume decreased by 40%, the specific noise level decreased by 2dB, and the power consumption decreased by 30%. 翻訳 |