SiCスポンジによるPM捕集の可視化と現象理解
Visualization and Discussion of PM Filtration by SiC Sponge
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- 文献番号
- 20214421
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.4
- 掲載ページ
- 732-737(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 7月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 中津 朋寛, 2) 横山 翔平, 3) 浅井 隆弘, 4) 西保 裕司, 5) 山本 和弘 |
著者(英) | 1) Tomohiro Nakatsu, 2) Shohei Yokoyama, 3) Takahiro Asai, 4) Yuji Nishiyasu, 5) Kazuhiro Yamamoto |
勤務先 | 1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) 名古屋大学, 4) 名古屋大学, 5) 名古屋大学 |
抄録 | 本研究では炭素粒子発生器を用いてガソリン車から排出される微粒子を模擬し,捕集実験を行った.素材には耐熱性に優れたSiCスポンジを使用した.今回はマイクロスコープでフィルタ内部の粒子堆積領域を可視化した.細孔径の異なるスポンジの組み合わせを検討し,捕集時間により減少がどのように変化するのかを議論した. |
抄録(英) | In this study, using carbon particles as model soot, we examined whether SiC sponge could be used as a gasoline particle filter (GPF), Byusing the microscope, we visualized the particle filtration region. This time, we tested the combination of sponges with different pore sizes anddiscussed the filtration phenomena. It was found that low pressure drop was realized by combining sponges. The pressure drop increased and thefiltration efficiency decreased with increasing SV (space velocity), and the filtration efficiency didn’t reach 100% even when the filtration timewas 600 minutes. Moreover, particles were deposited from the edge of the pore towards the center, and particles were preferentially collected inthe sponge placed upstream. 翻訳 |