固有値計算を活用した低計算コストな自動車の乗り心地性能設計
Low Computational-Cost Design Method for Automotive Ride Comfort with Eigenvalue Analysis
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- 文献番号
- 20214743
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.5
- 掲載ページ
- 1161-1166(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 森田 菜月, 2) 河口 篤志, 3) 阿部倉 貴憲, 4) 松森 唯益, 5) 山中 玄太郎 |
著者(英) | 1) Natsuki Morita, 2) Atsushi Kawaguchi, 3) Takanori Abekura, 4) Tadayoshi Matsumori, 5) Gentaro Yamanaka |
勤務先 | 1) 豊田中央研究所, 2) 豊田中央研究所, 3) 豊田中央研究所, 4) 豊田中央研究所, 5) 豊田中央研究所 |
抄録 | 自動車の走りに関する性能検討は、車両機構モデルによる動力学計算を必要とし計算コストが大きい。本検討では、乗り心地評価のための動力学計算から抽出した振動モードを、計算コストの小さい固有値計算から得たモード形状で近似することで、動力学計算を固有値計算で置換し、計算コストを削減する手法を提案する。 |
抄録(英) | This study proposes a low computational-cost design method for ride comfort. The point of the proposed method is to replace the computationally expensive multibody dynamic calculation with the computationally reasonable eigenvalue analysis. To establish the method, we focused on the analogy of the eigenmodes with the features extracted by PARAFAC decomposition from the obtained results with the multibody dynamic calculation. As a result, it is found that the method enables the qualitative changes in the evaluation index during optimization. The proposed method has potential to reduce time for the design study of running performance including ride comfort. 翻訳 |