レベル3自動運転車の緊急回避制御中におけるドライバの介入行動
Driver Interventions during Emergency Manoeuvres by Level 3 Automated Vehicles
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216084
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.99-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 本間 亮平, 2) 栗山 あずさ, 3) 小高 賢二 |
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著者(英) | 1) Ryohei Homma, 2) Azusa Kriyama, 3) Kenji Kodaka |
勤務先 | 1) 日本自動車研究所, 2) 日本自動車研究所, 3) 日本自動車工業会 |
勤務先(英) | 1) JARI, 2) JARI, 3) JAMA |
抄録 | SAEレベル3自動運転中,突発的に生じた緊急場面に対するシステム回避制御中のドライバ介入行動をDS実験にて調べた.ドライバによる介入で制御を止めた場合,リスクが低下・増加する両ケースがみられた.ドライバが隣接車に向かって操舵介入した場合など,介入操作を抑制するなどの工夫が必要な状況もあることが示唆された. |
抄録(英) | We conducted a driving simulator experiment to investigate driver intervention during emergency manoeuvre when encountering an imminent collision risk during SAE Level 3 automated driving. As a result of suspending emergency manoeuvre due to driver intervention, both cases were observed when the collision risk decreased and increased. It was suggested that there are situations in which it is necessary to suppress the intervention, such as when the driver intervenes in steering toward adjacent vehicles. 翻訳 |