排気二度開きHCCIエンジンの非線形モデルを用いた制御に関する研究
A Study on Rebreathing HCCI Engine Control using a Nonlinear Model
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216119
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.107-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 竹下 明宏, 2) 山崎 由大, 3) 武藤 充宏, 4) 疋田 孝幸, 5) 藤井 拓磨 |
---|---|
著者(英) | 1) Akihiro Takeshita, 2) Yudai Yamasaki, 3) Mitsuhiro Muto, 4) Takayuki Hikita, 5) Takuma Fujii |
勤務先 | 1) 東京大学大学院, 2) 東京大学大学院, 3) マツダ, 4) マツダ, 5) マツダ |
勤務先(英) | 1) The University of Tokyo, 2) The University of Tokyo, 3) Mazda, 4) Mazda, 5) Mazda |
抄録 | 排気二度開きHCCIエンジンを対象に,非線形性を有する離散化モデルを構築し,そのモデルを用いた制御を行った.設計した制御器は燃料噴射量とバルブタイミングによってエンジン出力と最大圧力上昇率を制御するものとなっている.LPVモデルと非線形モデルを組み合わせ,計算負荷低減と過渡性能向上の両立を可能にした. |
抄録(英) | In this study, a nonlinear discrete model for rebreathing HCCI engines was developed, and engine control was performed based on the model. The constructed controller controlled the indicated mean effective pressure and maximum pressure rise rate by the fuel injection quantity and intake valve timing. Using both a LPV model and the nonlinear model in the controller made it possible to reduce the computational load and improve the transient performance. 翻訳 |