1470 MPa級軽量クッションスプリングの開発
Development of 1470 MPa Class Light Weight Cushion Spring
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216157
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.115-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 加藤 秀樹, 2) 笠鳥 晋司, 3) 亀田 裕克, 4) 鈴木 章一, 5) 青野 通匡 |
---|---|
著者(英) | 1) Hideki Kato, 2) Shinji Kasatori, 3) Hirokatsu Kameda, 4) Suzuki Suzuki, 5) Michimasa Aono |
勤務先 | 1) 本田技研工業, 2) 本田技研工業, 3) 日立Astemo, 4) 日鉄SGワイヤ, 5) 日本製鉄 |
勤務先(英) | 1) Honda Motor, 2) Honda Motor, 3) Hitachi Astemo, 4) Nippon Steel SG Wire, 5) Nippon Steel |
抄録 | 二輪車のクッションスプリングは車両に占める質量比が高く,軽量化は操安性の向上に直結する.そのため一部競技用車両では高価なチタンスプリングが採用された.そこで,ストレスショットピーニングなどで疲労強度を向上させた鉄鋼材を用い線径を低減した.これによりチタン同等質量のスプリングを開発,量産車に適用した. |
抄録(英) | Cushion springs for motorcycles have a relatively high mass ratio in the whole vehicle, and weight reduction, and its weight reduction directly contributes to enhanced maneuverability. For this reason, expensive titanium springs have been used to some competition models. In this study, the wire diameter was reduced using steel material with enhanced fatigue strength by means of stress shot peening. As a result, we developed a steel spring with the same mass as titanium and applied it to a mass production model. 翻訳 |