タイヤおよびホイールの変形を利用した路面摩擦係数の測定技術
Method for measuring the road friction coefficient using tire and wheel deformation
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20224241
- 文献・情報種別
- シンポジウムテキスト
No.25-21
- 掲載ページ
- 1-32(Total 32 p)
- 発行年月
- 2022年 3月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- JSAE 2021年度シンポジウム
書誌事項
カテゴリ | PPT資料 |
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カテゴリ(英) | PPT slides 翻訳 |
著者 | 1) 立矢 宏 |
著者(英) | 1) Hiroshi TACHIYA |
勤務先 | 1) 金沢大学 |
勤務先(英) | 1) Kanazawa University |
抄録 | タイヤと,路面間の摩擦係数を,タイヤ,または,ホイールに生じるひずみから測定する方法を述べる.タイヤはサイドウォールのひずみ,ホイールは側面と,底面のひずみに注目し,これらがタイヤの接地荷重に相関することを明らかにし,その結果から実験式を導き,実際に,走行時の路面摩擦係数が測定可能であることを示す. |
抄録(英) | This study describes a method for measuring the coefficient of friction between a tire and a road surface from the strain induced in the tire or wheel. The strain in the sidewall of a tire and the strain in the side and bottom of a wheel are focused on, and it is clarified that these strains are correlated with the ground load of the tire. From the results, an experimental equation is derived, and it is shown that the friction coefficient of the road surface during driving can be measured. 翻訳 |