急速圧縮膨張装置を用いた超希薄燃焼火花点火機関における筒内水噴射に関する研究
Research on In-cylinder Water Injection in Super-Lean Burn Spark Ignition Engine using RCEM
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20214818
- 文献・情報種別
- シンポジウムテキスト
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 12月
- 出版社
- (公社)自動車技術会 & (一社)機械学会
- 言語
- 日本語
書誌事項
著者 | 1) 高瀬 優佑, 2) 神戸 聡一, 3) 長澤 剛, 4) 小酒 英範, 5) 石井 大二郎, 6) 三原 雄司 |
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著者(英) | 1) Yusuke Takase, 2) Soichi Kanbe, 3) Tsuyoshi Nagasawa, 4) Hidenori Kosaka, 5) Daijiro Ishii, 6) Yuji Mihara |
勤務先 | 1) 東京工業大学工学院, 2) 東京工業大学工学院, 3) 東京工業大学工学院, 4) 東京工業大学工学院, 5) 東京都市大学, 6) 東京都市大学 |
勤務先(英) | 1) Tokyo Institute of Technology School of Engineering, 2) Tokyo Institute of Technology School of Engineering, 3) Tokyo Institute of Technology School of Engineering, 4) Tokyo Institute of Technology School of Engineering, 5) Tokyo City University, 6) Tokyo City University |
抄録 | SIエンジン熱効率向上のため,ノック制御・冷却損失低減手法として筒内水噴射は有効な手段であり,超希薄燃焼と組み合わせることで52%を超える図示熱効率を実現できる.しかし,燃料に対して約半分の水を噴射しており,可能な限り水の噴射量を減らしつつ冷却損失を低減する必要がある.本研究では急速圧縮膨張装置(RCEM)を用い,筒内水噴射が筒内圧力やピストンおよびヘッド側の壁面熱伝達におよぼす影響を調査した. |
抄録(英) | Super-lean burn SI engine with in-cylinder water injection (WI) can realize over-50% thermal efficiency. In this study, the effect of WI on combustion and wall heat transfer at excess air ratio = 2 was investigated by using a rapid compression and expansion machine for optimization of WI strategy. The experiments show that ratio of integrated wall heat flux at the piston to head side decreases with retarding WI timing from before compression stroke to -102 deg.ATDC, indicating that the piston side is effectively cooled by WI. In addition, wall heat transfer characteristics was discussed based on Reynolds and Nusselt numbers. 翻訳 |